ΤΟ «ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ» ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ «ΚΛΕΙΣΤΟ»

• Αναγνώριση της ειδικής φύσης του λειτουργήματος του δικαστικού επιμελητή.

• Διατήρηση περιορισμών στην άσκηση του επαγγέλματος του δικαστικού επιμελητή.

• Ο Δικαστικός Επιμελητής δεν ασκεί καθήκοντα σε εθνική επικράτεια αλλά μόνο στην περιφέρεια του Εφετείου που είναι διορισμένος.

• Η αμοιβή του δικαστικού επιμελητή δεν ορίζεται ελεύθερα αλλά καθορίζεται από την πολιτεία με Υπουργική απόφαση (Φ.Ε.Κ).

• Το κόστος θα αναγράφεται υποχρεωτικά σε κάθε διενεργούμενη πράξη.

Συνάδελφοι,

Με το νόμο 4334/Φ.Ε.Κ 80 Α’/16-7-2015 η ελληνική κυβέρνηση ανέλαβε να νομοθετήσει χωρίς καθυστέρηση ένα πρώτο σύνολο μέτρων μεταξύ των οποίων και το άνοιγμα των «κλειστών επαγγελμάτων» στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το επάγγελμα του δικαστικού επιμελητή.

Ενώ η ενημέρωση που είχαμε ήταν ότι υπάρχει ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για να συμπεριληφθούμε σε επόμενο βήμα για συζήτηση και συγκεκριμένα μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2015, ξαφνικά στις 31 Ιουλίου ο Δ/ντής – σύμβουλος του Υπουργού Δικαιοσύνης σε συνάντησή του μαζί μας, μας ενημερώνει ότι και το δικό μας επάγγελμα είχε συμπεριληφθεί στα προαπαιτούμενα για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό σταθερότητας και συγκεκριμένα οι θεσμοί (Τρόϊκα-Κουαρτέτο) ζητούσαν:

 α) άρση των γεωγραφικών περιορισμών και άσκηση των καθηκόντων μας σε εθνική επικράτεια,

β) Η αμοιβή μας να ορίζεται ελεύθερα. Μας ζήτησε δε να καταθέσουμε τις προτάσεις μας το μεσημέρι της 3ης Αυγούστου.

Αμέσως – παρ’ ότι αιφνιδιαστήκαμε – συνεκλήθη εκτάκτως η Εκτελεστική Γραμματεία της Ομοσπονδίας σε συνεδρίαση στις 2 Αυγούστου ημέρα Κυριακή και αποφάσισε ότι δεν θα δεχθεί να συναινέσει στις πιο πάνω προτάσεις δεδομένου ότι και για τα δύο αυτά ζητήματα – και όχι μόνο- έχει αποφανθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EU-PILOT) η οποία στις 21-11-2013 αποδέχθηκε τις εξηγήσεις της Ελληνικής Δημοκρατίας για το επάγγελμα μας και έθεσε την υπόθεση στο αρχείο. Επί πλέον θα καταθέταμε συνοπτικό σημείωμα σχετικά με το ρόλο του δικαστικού επιμελητού και τους περιορισμούς στην άσκηση λειτουργήματος του δικαστικού επιμελητή στην Ελλάδα καθώς και την αναβάθμιση του λειτουργήματος μας δεδομένου ότι πλέον οι δικαστικοί επιμελητές στην Ελλάδα θα διορίζονται μόνο πτυχιούχοι νομικών σχολών, ζητώντας ταυτόχρονα και νέες δραστηριότητες. Το κείμενο αυτό μεταφράστηκε αμέσως στα Αγγλικά για να κατατεθεί στους θεσμούς (μπορείτε να το βρείτε στην ιστοσελίδα της Ο.Δ.Ε.Ε. στην κορδέλα που τρέχει με τίτλο:Concise Note on the role of Bailiffs in Greece”).

Το απόγευμα της Δευτέρας στις 3 Αυγούστου στη συνάντηση που είχε ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας με τον Υπουργό Δικαιοσύνης και τον Δ/ντή και σύμβουλό του κ. Γιαννακόπουλο, ο οποίος είναι και ο εκπρόσωπος του Υπουργείου για το δικό μας ζήτημα με τους θεσμούς, (στη συνάντηση ήταν παρόντες και το νέο μέλος της Διεθνούς Ένωσης Δικαστικών Επιμελητών συνάδελφός μας Γεώργιος Γρηγόρης καθώς και ο συνάδελφος Γιάννης Παπακωνσταντίνου) με τρόπο κατηγορηματικό τονίσαμε ότι εμείς δεν θα συμπράξουμε στην κατάργηση του δημοσίου λειτουργήματός μας και μάλιστα στη χώρα που γέννησε το θεσμό του Δικαστικού Επιμελητή και επισημάναμε ότι οι προτάσεις των θεσμών είναι αντίθετες με κανονισμούς και ευρωπαϊκές οδηγίες.

Επισημάναμε επίσης ότι, με την κατάργηση των γεωγραφικών περιορισμών σε μια κοινή αρμοδιότητα μεταξύ όλων των δικαστικών επιμελητών θα οδηγούμασταν στην εξάντληση των περιφερειακών γραφείων των δικαστικών επιμελητών και ως εκ τούτου σε μια συγκέντρωση τους στην αστική ζώνη και προσθέσαμε ότι μπορεί να φανταστεί και ο ίδιος ότι η πλειοψηφία των συναδέλφων οι οποίοι θα ήταν κατεστραμμένοι επαγγελματικά στη περιφέρεια θα εγκατέλειπαν την απόμερη περιοχή τους και θα εντάσσονταν σε σύντομο χρονικό διάστημα στις πόλεις. Και τότε ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα;

Στα περιφερειακά Πρωτοδικεία δεν θα υπήρχαν δικαστικοί επιμελητές και τη σειρά των επιπτώσεων που θα επακολουθούσε δεν θα πρέπει να αγνοήσουμε.

Σ’ ότι αφορά την αμοιβή μας σε περίπτωση που θα καθορίζεται ελεύθερα (ακόμη και με γραπτή συμφωνία) θα οδηγηθούμε με μαθηματική ακρίβεια στον εκμαυλισμό του δημοσίου λειτουργού που ασκεί δημόσια εξουσία και κατά συνέπεια θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε τον κίνδυνο της διαπλοκής και της διαφθοράς του.

Του επισημάναμε ότι μειώθηκε δραματικά ο όγκος της εργασίας του δικαστικού επιμελητή από επιδόσεις και εκτελέσεις και με την ψήφιση του νέου Κ.Πολ.Δ. συρρικνώνεται η εργασία του σε βαθμό απελπιστικό. Κατά συνέπεια θα πρέπει να συζητήσουμε και για μείωση των οργανικών θέσεων σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης (CEPEJ).

Του υπενθυμίσαμε επίσης ότι η Ομοσπονδία μας έχει καταθέσει πρόταση στο Υπουργείο για τροποποιήσεις του Κώδικά μας μεταξύ των οποίων την προείσπραξη των αμοιβών μας και την υποχρεωτική αναγραφή της αμοιβής μας στις εκθέσεις μας.

Προτείναμε ακόμη να κατατεθεί στους θεσμούς και πρόταση για τη διεύρυνσητων δραστηριοτήτων μας όπως αυτές καθορίζονται με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης (CEPEJ) και του εγχειρίσαμε ολόκληρο τον κατάλογο.

Τέλος, του προτείναμε (παρ’ ότι αυτό δεν προβλέπεται διότι οι θεσμοί δεν δέχονται φορείς στις συναντήσεις τους αλλά μόνο εκπροσώπους των Υπουργείων) στη συνάντηση του εκπροσώπου του Υπουργείου Δικαιοσύνης με τους εκπροσώπους των θεσμών να είναι παρούσα η Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Δικαστικών Επιμελητών, η οποία προφανώς θα τους εξηγούσε με πιο «αξιόπιστο» τρόπο την ειδική φύση του λειτουργήματος του δικαστικού επιμελητή στην Ευρώπη.

Είναι αλήθεια ότι ο Υπουργός και ο Δ/ντής – σύμβουλός του, μας άκουσαν με προσοχή – πάνω από δύο ώρες κράτησε η συνάντησή μας – και δέχτηκαν αφ’ ενός να μεταφέρουν στους θεσμούς το αίτημά μας για την παρουσία και της Προέδρου της Διεθνούς Ένωσης Δικαστικών Επιμελητών και καταλήξαμε με τον Δ/ντή του Υπουργού στις εξής προτάσεις που εστάλησαν προς τους θεσμούς με βάση πάντα και τις προτάσεις που είχαμε καταθέσει αλλά και τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής επιτροπής για την αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης (CEPEJ), ήτοι:

Το άρθρο 1 παρ.3 του νόμου 2318/1995 να τροποποιηθεί ως εξής:

1.Η γεωγραφική κατανομή των οργανικών θέσεων των Δικαστικών Επιμελητώνθα διασφαλίζει την ευρύτερη δυνατή κάλυψη των αναγκών των υπηρεσιών του δικαστικού επιμελητή και της ίσης πρόσβασης σε αυτές. Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης η οποία θα εκδοθεί το αργότερο μέχρι τέλους Οκτωβρίου 2015 θα καθοριστούν οι λεπτομέρειες εφαρμογής και ο τρόπος κάλυψης των θέσεων που θα λαμβάνουν υπόψη τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας (όπως απομακρυσμένες ορεινές περιοχές και εκτεταμένα νησιωτικά συμπλέγματα ).

Το άρθρο 50 του νόμου 2318/1995 να αντικατασταστεί ως εξής:

2. Οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών θα καθορίζονται με κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών η οποία θα εκδοθεί το αργότερο μέχρι τέλους Οκτωβρίου 2015 και θα λαμβάνει υπόψη τις διενεργούμενες πράξεις σύμφωνα με τις ανωτέρω ιδιαιτερότητες (όπως γεωγραφικές ιδιαιτερότητες –απομακρυσμένες περιοχές-νησιωτικά συμπλέγματα-έξοδα μεταφοράς) και το βαθμό δυσκολίας στις πράξεις αυτές., Επιπλέον στην πιο πάνω υπουργική απόφαση θα περιλαμβάνονται η περιγραφή και το κόστος των πράξεων με το στοιχείο της απλότητας και τους τρόπους πλήρους διαφάνειας καθώς και της υποχρεωτικής αναγραφής του κόστους στις εκθέσεις.

3.Προτείνουμε επίσης τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων (όπως διαπιστωτικές πράξεις κ.λ.π) των δικαστικών επιμελητών με διάταξη νόμου (διεύρυνση άρθρου 1 παρ.2 νόμου 2318/1995) , η οποία θα πρέπει να υιοθετηθεί μέχρι 31/12/2015.

4.Τέλος, προτείνουμε τη συνάντηση της Προέδρου της Διεθνούς Ένωσης Δικαστικών Επιμελητών κας Françoise Andrieux με τους εκπροσώπους των θεσμών την Τετάρτη 5/8/2015 μετά τις 15.00΄.

Στη συνέχεια σε επικοινωνία που είχαμε με την νεοεκλεγείσα Πρόεδρο της Διεθνούς Ένωσης Δικαστικών Επιμελητών της καταστήσαμε σαφές ότι η παρουσία της στην συνάντηση της Τετάρτης 5-8-2015 του εκπροσώπου του Υπουργείου με τους εκπροσώπους της Τρόικα (κουαρτέτου) ήταν παραπάνω από επιτακτική.

Η Πρόεδρος της ΔΕΔΕ αφήνοντας όλες τις υπόλοιπες υποχρεώσεις της ανταποκρίθηκε αμέσως στο αίτημά μας και την Τετάρτη στις 5-8-2015 ήταν παρούσα στη συνάντηση με τους εκπροσώπους των θεσμών. Την είχαμε ενημερώσει με λεπτομέρειες για τα τεκταινόμενα-μεταφρασμένα και από τον συνάδελφο μας και νεοεκλεγέν μέλος της ΔΕΔΕ Γιώργο Γρηγόρη – στη συνάντησή μας το απόγευμα της Τετάρτης στο ξενοδοχείο Χίλτον με τους εκπροσώπους των θεσμών.

Στη συνάντηση ήταν παρών και ο συνάδελφός μας και μέλος του γραφείου της ΔΕΔΕ Γιώργος Γρηγόρης καθώς και ο σύμβουλος του Υπουργού Εφέτης Γιώργος Παπαγεωργίου (ο οποίος διδάσκει Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς στα σεμινάρια των νέων δικαστικών επιμελητών) τον οποίο παρακάλεσα να είναι παρών στη συνάντηση (παρ’ ότι παρευρίσκετο εκεί με άλλη ομάδα του Υπουργείου για τα κόκκινα δάνεια).

Συνάδελφοι,

Η παρουσία της Προέδρου της ΔΕΔΕ ήταν καθοριστική. Μονοπώλησε τη συζήτηση στις «επιθέσεις» των εκπροσώπων των θεσμών και κυρίως των εκπροσώπων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαικής Κεντρικής Τράπεζας (οι οποίοι επέμεναν για την άρση των γεωγραφικών περιορισμών και της ελεύθερης διαπραγμάτευσης των αμοιβών μας) με σειρά επιχειρημάτων, επικαλούμενη και τις βέλτιστες πρακτικές σε άλλες χώρες της Ευρωπαικής Ένωσης. Στις δύο ώρες και πλέον της συνάντησης το 80% ανήκε στις θέσεις που ανέπτυξε η Πρόεδρος της ΔΕΔΕ (θα αναφερθούμε άλλη φορά σε λεπτομέρειες) .

Στο τέλος της συνάντησης οι θεσμοί δέχτηκαν όλες τις απαντήσεις και τις θέσεις μας επί των πιο πάνω θεμάτων εκτός από τις γεωγραφικές αρμοδιότητες οι οποίες διευρύνθηκαν μόνο εφετειακά (αντί πρωτοδικειακά) και μέχρι 31-12-2015 θα καθοριστούν οι λεπτομέρειες εφαρμογής.

Επίσης, οι αμοιβές μας θα καθοριστούν με Φ.Ε.Κ. μέχρι 31-10-2015 και το κόστος θα αναγράφεται υποχρεωτικά στη κάθε πράξη μας.

Παραδόθηκε επίσης και κατάλογος των δραστηριοτήτων των δικαστικών επιμελητών σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης (CEPEJ) (και δέχθηκε η Τρόϊκα τη διεύρυνση) που θα τεθούν σε εφαρμογή – όχι άμεσα – όπως:

• Διαπιστωτικές πράξεις

• Εξωδικαστικός συμβιβασμός

• Εξωδικαστική είσπραξη απαιτήσεων

• Παροχή υπηρεσιών διαμεσολάβησης

• Πωλήσεις σε δημόσιους ή εθελοντικούς πλειστηριασμούς κινητής ή ακίνητης περιουσίας

Σημειώνουμε ότι το πρωί της ίδιας ημέρας για το ίδιο ζήτημα ο Πρόεδρος της Ο.Δ.Ε.Ε. μαζί με τους Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο του Συλλόγου Εφετείων Κρήτης και Ανατολικής Κρήτης Χαράλαμπο Καρπαθάκη και Σταύρο Σταυρακάκη είχαν συνάντηση με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη.

Τελικά στις με το νόμο 4336/14-8-2015 (Φ.Ε.Κ. 94 τ. Α΄) ψηφίστηκαν στην παράγραφο Γ΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ: ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ , ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Γ.1:ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Ν.2318/1995 (Α’126)

1. Η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 2318/1995 (Α΄126) τροποποιείται ως εξής:

«3. Ο δικαστικός επιμελητής ασκεί τα καθήκοντά του μόνο στην περιφέρεια του Εφετείου που είναι διορισμένος με εξαίρεση τις περιπτώσεις του άρθρου 43 του παρόντος. Οι δικαστικοί επιμελητές όμως των περιφερειών των Εφετείων Αθηνών-Πειραιά μπορούν να ασκούν τα καθήκοντά τους στις περιφέρειες των δύο Εφετείων αντίστοιχα. Η γεωγραφική κατανομή των οργανικών θέσεων των Δικαστικών Επιμελητών θα διασφαλίζει την ευρύτερη δυνατή κάλυψη των αναγκών των υπηρεσιών του δικαστικού επιμελητή και της ίσης πρόσβασης σε αυτές.

Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η οποία θα εκδοθεί το αργότερο μέχρι 31.12.2015 θα καθορισθούν οι λεπτομέρειες εφαρμογής και ο τρόπος κάλυψης των θέσεων που θα λαμβάνουν υπόψη, μεταξύ άλλων, τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας όπως απομακρυσμένες ορεινές περιοχές και εκτεταμένα νησιωτικά συμπλέγματα.»

2. Το άρθρο 43 του ν. 2318/1995 τροποποιείται και αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 43

Αν υπάρχουν τόσες κενές θέσεις σε περιφέρεια Εφετείου, στην οποία ο αριθμός των οργανικών θέσεων δεν υπερβαίνει τις είκοσι έξι ή έκτακτα κωλύματα των υπηρετούντων σε αυτό, ώστε οι απομένοντες δικαστικοί επιμελητές να μην επαρκούν για τις ανάγκες της περιφέρειας αυτής, μπορεί ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, μετά από γνώμη των προέδρων εφετών και των προέδρων των οικείων συλλόγων δικαστικών επιμελητών, με απόφασή του, να αποσπάσει προσωρινά δικαστικό επιμελητή, που το ζητά, από περιφέρεια άλλου εφετείου. Αν δεν υπάρχει τέτοια αίτηση ο Υπουργός μπορεί, έχοντας τη γνώμη των παραπάνω προέδρων να επιτρέπει προσωρινά στους δικαστικούς επιμελητές της περιφέρειας ενός ή περισσότερων γειτονικών εφετείων να ασκούν τα καθήκοντά τους και στην περιφέρεια του εφετείου αυτού. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων υποχρεούται μέσα σε τριάντα ημέρες από την πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων ή την άρση των παραπάνω κωλυμάτων να εκδώσει απόφαση, με την οποία παύουν να ισχύουν οι ρυθμίσεις αυτές. Η απόφαση κοινοποιείται στους ενδιαφερομένους. Στην περίπτωση αυτή οι εκκρεμείς εκτελέσεις συνεχίζονται από άλλο δικαστικό επιμελητή, που ορίζεται σύμφωνα με τη διάταξη της περιπτώσεως β` του άρθρου 26 του παρόντος. Αν η κατά τα πρώτο εδάφιο απόσπαση διαρκέσει περισσότερο από δύο χρόνια, δικαιούται ο αποσπασμένος με αίτησή του στον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων να ζητήσει την οριστική του μετάθεση στη περιφέρεια του εφετείου που έχει αποσπασθεί. Στην περίπτωση αυτή ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων μεταθέτει υποχρεωτικά το δικαστικό επιμελητή, εφόσον υπάρχει κενή οργανική θέση, χωρίς άλλη διατύπωση.»

3. Το άρθρο 50 του ν. 2318/1995 τροποποιείται και αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 50

Οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών καθορίζονται κάθε φορά, και για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει την πενταετία, με κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως . Η απόφαση λαμβάνει υπόψη τις διενεργούμενες πράξεις σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες της άσκησης του επαγγέλματος και τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας, καθώς και το βαθμό δυσκολίας πρόσβασης στις πράξεις αυτές. Επίσης, περιλαμβάνονται στην απόφαση η περιγραφή και το κόστος των πράξεων λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της διαφάνειας και της απλότητας. Το κόστος των πράξεων θα αναγράφεται υποχρεωτικά σε κάθε διενεργούμενη πράξη. Μέχρι τις 31. 10.2015 θα εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση που θα λάβει υπόψη τις ανωτέρω αρχές μετά από γνώμη της Ομοσπονδίας των Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας και της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών.»

4. Όπου στο ν. 2318/1995 αναφέρεται ο όρος «Πρωτοδικείο» ή «περιφέρεια Πρωτοδικείου», «γραμματεία Πρωτοδικείου» ή «Γραμματέας Πρωτοδικείου» αντικαθίσταται η λέξη «Πρωτοδικείο» με τη λέξη «Εφετείο» ή «Εφετείου».

Συνάδελφοι,

Δεν θέλουμε να θριαμβολογήσουμε.

Θα πρέπει να διατηρούμε χαμηλούς τόνους και να είμαστε προσεκτικοί και ρεαλιστές στις σημερινές δύσκολες συνθήκες.

Έχουμε να κάνουμε πολλή δουλειά ακόμα.

Αλλά ήμασταν και θα είμαστε παρόντες στα δύσκολα. 

Ο Πρόεδρος

Ευθύμιος Πρεκετές

Πηγή: ΟΔΕΕ – 25/08/2015

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Optionally add an image (JPEG only)